Bucureşti – Feteşti şi înapoi

26 martie 2012
Bookmark and Share

O poveste cu bloggeri în comunitatea de romi din Dudești, Fetești

Duminică dimineața, la ora 9, în piața Unirii, ne-am întâlnit în fața unui autocar cu destinața Fetești. Trei oameni din echipa Profesioniști romi și șapte bloggeri: Ruxandra Predescu, Auraș Mihai Geambașu, Cristina Bazavan, Cristian China Birta, Roxana Bursuc, Anne-Marie Chelariu si Oana Brătilă. Scopul călătoriei – să vizităm comunitatea de romi din cartierul Dudești (Fetești). Acolo urma să ne întâlnim cu gazda noastră, Daniel Ganea, directorul Centrului Cultural al Rromilor O Del Amenca și unul dintre cei mai respectați membri ai comunității.

Am coborât din autocar în fața școlii, într-o comunitate prin care lesne treci fără să știi că romii sunt majoritari. Romii de acolo nu mai folosesc portul tradițional, nu păstrează meșteșuguri de altă dată. Își păstrează însă identitatea pentru că vorbesc limba rromani în familie.

Am fost întâmpinați de Daniel Ganea care ne-a condus către casele a trei familii care au avut amabilitatea să ne primească în casele lor și să stea de vorbă cu noi despre romi, despre educație, bariere și orice ne-ar fi trăznit nouă prin cap să îi întrebăm. Am găsit niște oameni minunați și deschiși care au aceleași greutăți ca ale tuturor românilor dar la care se adaugă și stigma de a fi romi. Nu le-a fost ușor să vorbească despre ei din prima, dar imediat ce bloggerii le-au câștigat simpatia și încrederea, au început să povestească despre cum stereotipurile legate de etnie te pot urmări pe tot parcursul vieții.

După aceea am mers înapoi la școala. Acolo, ne așteptau mai bine de 15 elevi care au pregătit un spectacol de teatru și dans despre evenimentele importante din viața unei comunități tradiționale de romi. A fost primul moment în care am vazut imbrăcămintea tradițională a romilor din zonă.
La finalul zilei am stat cu toții la masă, musafiri și gazde. Bucatele au fost puse “în scenă” de Adriana Gheorghe, membră a comunității pe care am putea să o recomandăm ca bucătar oricărui restaurant cu specific românesc.

Le mulțumim atât bloggerilor cât și gazdelor pentru o zi plină de povești, dans și prăjituri de casă.

Mai jos, ALBUM FOTO.

Vom reveni curând cu articolele bloggerilor.